ماست پر چرب یا کم چرب؟

لبنیات پرچرب خوب است یا کم چرب؟

تمام لبنیات پرچرب و کم چرب به یک اندازه کلسیم دارند.هرچه میزان چربی این محصولات لبنی کمتر باشد کلسیم آن بهتر جذب می شود.پس چربی در صورتی که به مقدار زیاد درماده غذایی وجود داشته باشد به عنوان یکی از عوامل مهارکننده جذب کلسیم به شمار می رود.چربی شیر با کلسیم موجود در مواد غذایی از جمله کلسیم خود شیرترکیب نامحلولی درست می کند و دسترسی بدن به کلسیم را کاهش می دهد.لذا مصرف لبنیات کم چرب به جذب بالای کلسیم کمک می کند.

 

مصرف لبنیات پرچرب در دراز مدت موجب ایجاد فشار خون و تنگ شدن رگ های اصلی قلب می شود بویژه اگر مصرف این گونه چربی ها بدون تحرک و ورزش هم باشد این خطر تشدید خواهد شد.پس لبنیات پرچرب نباید بیش از ۲٫۵ درصد باشد مگر در موارد خاص.حتی اگر افراد به لبنیات کم چرب دسترسی ندارند بهتر است لبنیات پرچرب را با آب رقیق کنند تا از میزان چربی آن کاسته شود.
البته شیرو لبنیات پرچرب برای کودکان زیر ۵ سال مفید است.بدن کودکان به قند ،‌پروتئین و چربی شیر نیاز دارد،‌به همین دلیل توصیه می شود این گروه سنی ،‌شیر و ماست پاستوریزه پرچرب دریافت کنند و حتی کره پاستوریزه برای آنها مفید است.
متخصصان تغذیه توصیه می کنند که افراد بالای ۱۸ سال شیر و لبنیات کم چرب مصرف کنند حتی اگر به ظاهر لاغر هستندجز در موارد خاص که فرد دچار لاغری شدید است.

کدام موادکلسیم دار مفیدتر است؟

طبیعی است که لبنیات به عنوان تامین کننده اصلی کلسیم دررژیم غذایی اهمیت خیلی زیادی داشته باشد .جذب کلسیم در لبنیات بالاست ولی به عنوان نمونه در سبزی ها به دلیل وجود مواد مهار کننده جذب مانند انواع فیبری که دارند جذب کلسیم هم مهار می شود.

پنیر هم منبع خوبی از کلسیم است ولی به دلیل اینکه حاوی مقادیر زیادی پروتئین است آن را به عنوان یکی از منابع پروتئنی در نظر می گیرند .همچنین متاسفانه بیشتر پنیرها حاوی مقدار زیادی نمک است و سدیم زیادی دارد.وجود سدیم به مقدارزیاد در رژیم غذایی از عواملی است که دفع کلیوی کلسیم را افزایش می دهد بنابراین بلید دقت کنیم مصرف زیاد نمک در دراز مدت ممکن است باعث به وجود آمدن پوکی استخوان شود.

کلسیم ماست ترش بیشتر است یا شیرین؟

سفت و شیرین بودن ماست نشانه کیفیت آن نیست.در مورد ماست های ترش و شیرین نیزبد نیست بدانید ماست های کم چرب زودتر از انواع پرچرب ترش می شود.و ماست ترش نه تنها مضر نیست بلکه از نظرتغذیه ای این مزیت را دارد که هرچه ترش تر باشد به جذب بیشتر کلسیم بدن کمک می کند.اغلب ماست های چکیده محلی ترشو میزان کلسیم آنها بالاست اما فراموش نکنید اینگونه ماست ها اغلب از شیرهای پاستوریزه نشده تهیه می شوند که می تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی شود.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *