شیر خوراکی و خاصیت‌های آن

شیر خوراکی و خاصیت‌های آن

چرا این قدر شیر خوردن توصیه می شود؟

 شیر جزو نوشیدنی های سالمی است که از کودکی تا به حال بارها و بارها مطالب بسیاری را در مورد خاصیت شیر شنیده‌ایم. به گفته متخصصان تغذیه، شیر سرشار از مواد معدنی مورد نیاز استخوان هاست. اینکه شیر از چه مواد مغذی تشکیل شده و چرا متخصصان تغذیه افراد را به استفاده از این نوشیدنی ترغیب می کنند.
شیر یک نوشیدنی بسیار مغذی است که سرشار از کلسیم، پروتئین، ویتامین های گروه
B، خصوصا ویتامین B۲ بوده و برای سلامت بدن لازم و ضروری است. این نوشیدنی بسیار آسان استفاده می شود و افراد می توانند در وعده غذایی صبحانه و یا میان وعده های غذایی از آن بهره ببرند.

تفاوت شیر با سایر فرآورده‌های لبنی

در بین فرآورده های لبنی ارزش غذایی ماست بسیار نزدیک به شیر است. حتی به اعتقاد من به دلیل انجام فرآیند تخمیر این ماده مغذی تر و استفاده از آن در کنار وعده های غذایی بسیار مطلوب است اما در مورد دیگر لبنیات باید گفت که دوغ و پنیر به دلیل اضافه کردن نمک کمتر توصیه می شود خصوصا افرادی که با مشکل فشار خون مواجه هستند.در خصوص کشک نیز لازم به یاد آوری است که در زمان تولید، این فرآورده لبنی مقداری از ویتامین B۲ خود را از دست می‌دهد اما در هر صورت تمام لبنیات برای بدن مفید هستند و باید در رژیم غذایی قرار داده شوند. از این رو توصیه می شود در صورت در دسترس نبودن هر یک از این لبنیات در وعده های مختلف غذای دیگری را جایگزین آن کنند.

چه قدر شیر باید در روز بنوشیم؟

البته میزان شیر مورد نیاز افراد مختلف با هم تفاوت دارد. کودکان زیر ۷ سال باید روزانه ۵/۱ لیوان شیر استفاده کنند. نوجوانان در سن رشد و بازه سنی ۷ تا ۱۲ سال باید دو لیوان شیر بنوشند. پسرها در سن بلوغ به ۳ لیوان شیر در روز و دختران در این سن به ۵/۲ لیوان شیر در روز احتیاج دارند. خانم های شیرده و باردار باید روزی ۵/۳ لیوان شیر در رژیم غذایی خود داشته باشند و افراد بزرگسال روزانه ۲ لیوان شیر نیاز دارند. البته به جای شیر می توان از مقادیر مشابه دیگر لبنیات نیز بهره برد.

نوشیدن شیر خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد

فرآورده های لبنی کم چرب دارای شاخص گلیسمی پایین می باشد که به کنترل سطح قند خون کمک می کند از این رو مصرف منظم آنها می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ که یک بیماری شایع در میان بزرگسالان است، کمک کند. دانشمندان در پژوهشی بر روی بیش از ۳۷۰۰۰ زن میانسال دریافتند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی که بالاترین مصرف لبنیات را داشته اند کاهش یافته است. خاصیت شیر آنقدر زیاد است که نمی‌شود آن‌را نادیده گرفت

شیرهای غنی شده با چه موادی غنی می شوند؟

معمولا شیر با ویتامین D، ویتامین A، ویتامین های گروه B و همچنین آهن غنی می شود که مصرف آنها نیز بسیار توصیه می شود.

 تمام افراد می توانند از شیرهای غنی شده استفاده کنند اما شیرهای غنی شده با ویتامین D بیشتر به افرادی توصیه می شود که در شهرهای آلوده زندگی می کنند و یا عوامل دیگری مانع رسیدن نور خورشید به آنها می شود. چنین افرادی با استفاده از شیر غنی شده می توانند دیگر ویتامین های مورد نیاز بدن خود را نیز تامین کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *