در قديم‌ها سيسموني يا سيسماني

در قديم‌ها سيسموني يا سيسماني

اگر طي چند سال گذشته فراهم كردن جهيزيه‌هاي آنچناني موجب به تأخير انداختن ازدواج بسياري از جوانان شده است، اين روزها تهيه و تدارك سيسموني نيز دغدغه ديگري است كه خانواده‌ها را درگير خود ساخته است و اگر شرايط به همين شيوه پيش رود بايد انتظار داشت تا مسئولان براي تهيه سيسموني هم يك وام قابل توجه در نظر بگيرند تا قدري از نگراني خانواده‌ها بكاهند! در هر حال، بچه‌دار شدن آداب و رسوم مختلفي در بسياري از مناطق كشور ما دارد اما شايد يكي از نام آشناترين اين رسوم خريد سيسموني باشد كه البته دقيقا معلوم نيست قدمت آن در ايران به چه سالي بر مي‌گردد.

Image result for ‫سیسمونی‬‎

آمدنش تقريباً ۹ ماهي طول مي‌كشد، به قول قديمي‌ها انگار آدم بار شيشه دارد و بايد خيلي مراقب باشد تا به سلامت بار خود را به زمين بگذارد. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و شايد پدر و مادرهاي ما هم با اين نگاه به دنيا آمده‌اند اما اين روزها انگار همه چيز تغيير كرده حتي دغدغه مادرشدن! ديگر به جرئت مي‌توان گفت بيشتر خانم‌هايي كه قصد فرزندآوري دارند تنها نگران گذراندن اين ۹ ماه نيستند بلكه منتظرند با مشخص شدن جنسيت نوزادشان، براي تهيه سيسموني روانه بازار شوند تا آخرين مدل‌ها و وسايلي كه براي نوزادان به بازار آمده حتي اگر آنها را غيرضروري هم مي‌دانند تهيه كنند!

آن قديم‌ها سيسموني يا سيسماني در لغت شامل رخت، لباس، لوازم خواب و حمام نوزاد اول است كه بر اساس آن، رسم بر آن بوده است كه اين وسايل توسط خانواده عروس تهيه و بعد از ماه ششم، معمولاً در ماه‌هاي فرد حاملگي و اغلب در ماه هفتم به خانه عروس فرستاده مي‌شده است.

در گذشته همچنين رسم بوده است روز فرستادن سيسموني، خانواده داماد براي صرف ناهار به خانه پدر عروس دعوت شده و در بردن سيسموني خانواده عروس را همراهي مي‌كردند. سيسموني نيز شامل كلاه، لچك سفيد، سينه‌بند، مشمع، تشكچه، بالشتك، قنداق، ننو (گهواره تابستاني)، پستاني (وسيله‌اي پارچه‌اي كه در آن نبات مي‌گذاشتند و كار پستانك‌هاي امروزي را انجام مي‌داد)، آرد برنج و تعدادي وسيله بازي براي نوزاد دختر و پسر بوده است كه هر كدام از اين وسايل كاركرد‌هاي خاص خود را داشته و در زمان مناسب معمولاً توسط مادربزرگ به مادر نوزاد آموزش داده مي‌شده است.

چشم شما روشندر واقع، آنچه در قديم به عنوان سيسموني رسم بوده خانواده عروس به عنوان چشم روشني در اختيار دخترشان قرار مي‌دادند و اين سنت پسنديده علاوه بر اينكه موجب انس، الفت و علاقه بين خانواده‌ها مي‌شده، از لحاظ اقتصادي نيز كمك به زوج‌هاي جواني بود كه براي نخستين‌بار صاحب فرزند مي‌شدند و نمي‌دانستند چه چيزهايي را بايد براي فرزندشان آماده كنند يا توان مالي چنداني هم نداشتند اما متأسفانه به تدريج اين رسم زيبا و پسنديده نيز مثل بسياري از رسوم ما دستخوش تغييرات فراوان شد و جنبه رقابت و چشم و همچشمي به خود گرفت؛ به طوري كه در حال حاضر بسياري از خانم‌ها فرزندآوري خود را به تأخير مي‌اندازند تا به تصورشان خانواده خود را براي تهيه سيسموني تحت فشار قرار ندهند!

قيمت‌هاي نجوميمردد است كه لثه‌گير، كريير، روروئك، آويز و استخر براي نوزادش بخرد يا نه، چند بار آنها را بررسي مي‌كند و دست آخر وقتي متوجه قيمتشان مي‌شود آنها را سرجايش مي‌گذارد، مادر كه همراه دخترش براي تهيه سيسموني به بازار آمده تا متوجه ناراحتي دختر از اين شرايط مي‌شود رو به دختر مي‌كند و مي‌گويد نگران نباش مادر همين روزها قرار است پدر وامي تهيه كند.

در هر حال در اين بين دو نكته حائز اهميت است از يكسو فراواني مدل‌ها و وسايلي كه بسياري از آنها ضروري نيستند و شايد يك بار هم مورد استفاده قرار نگيرند كه مطمئناً در پشت اين جريان نگاه سرمايه‌داري نفوذ دارد و از سوي ديگر قيمت‌هاي سر به فلك كشيده اين اجناس است كه گاهي حتي برخي از آنها خنده‌دار و مضحك به نظر مي‌رسد مثل قيمت يك جاي پستانك كه از خود پستانك گران‌تر است. در هر حال گرچه خانواده‌ها و زوج‌هاي جوان امروز شايد در ظاهر مثل پيشينيان خود رسم فروشگاه  سيسموني هشت پا را به جا مي‌آورند اما آنچه مسلم است تهيه اقلام غيرضروري و گرانقيمت، آنها را به سمت مصرف‌گرايي و پرورش نسلي سوق مي‌دهد كه وقتي چشم باز مي‌كنند هر آنچه نياز دارند و ندارند در اختيار خود مي‌بينند و اين يعني نسل بدون آرزو و تلاش چراكه مادران ديروز ما با تهيه اقلام مورد نياز نوزادان و كودكانشان به آنها مي‌آموختند كه براي داشتن آنچه آرزوست، براي بهتر بودن و شرايط بهتر داشتن بايد تلاش كنند و اين چيزي است كه ما كودكان امروز را خواسته يا ناخواسته از آن محروم مي‌كنيم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *