توجه به غذای کودک

علاقه یا بی‌علاقگی به غذاها حق طبیعی کودکان است و لزومی ندارد غذا خیلی عجیب و غریب باشند تا بچه‌ها آن را دوست نداشته باشند. برای مثال برخی کودکان گوجه‌فرنگی دوست ندارند و بعضی دیگر از لوبیا بدشان می‌آید. اجبار کودک به خوردن غذایی که دوست ندارد کاری نادرست و اشتباهی است.

بی‌توجهی کنید
اگر فرزندتان به طور ناگهانی علاقه‌اش را به غذایی از دست می‌دهد و از خوردن آن امتناع می‌کند توجهی به موضوع نشان ندهید. اجازه دهید آنچه را كه دوست دارد بخورد و آنچه را نمی‌خواهد میل نکند و پس از اتمام زمان غذا خوردن، ظرف غذایش را بدون هیچ اشاره یا اهمیتی به موضوع بردارید. اگر گفت «لوبیا دوست ندارم»حساسیت نشان ندهید و چند روز بعد دوباره آن غذا را تهیه کنید. به احتمال زیاد او این بار غذا را می‌خورد چون می‌داند که عدم علاقه او به غذا توجه کسی را جلب نکرده است. کودکان نوپا در مورد علاقه‌های‌شان ثبات ندارند و اگر رفتار شما درست نباشد، رفتار او تثبیت خواهد شد.

حق انتخاب را زیاد نکنید
هیچ‌گاه چند نوع خوراکی یا غذا را به کودک پیشنهاد ندهید تا از بین آنها یکی را انتخاب کند، زیرا این کار شما را با مشکل مواجه می‌کند و مثل این است که قصد دارید دنبال دردسر بگردید. بهتر است تا حد امکان تمام اعضای خانواده غذای یکسانی میل کنند. اگر از غذا خوردن فرزندتان راضی هستید پس از ۵ سالگی به او حق انتخاب بین ۲ تا ۳ نوع غذا را بدهید و سپس آن غذا را برایش تهیه کنید.

سازش کنید
اگر فرزندتان غذایش را نمی‌خورد او را تا تمام کردن غذایش سر سفره یا میز غذا ننشانید. کودکان نوپا در لجبازی فوق‌تخصص دارند و به احتمال زیاد شما را خسته کرده یا به اصطلاح از رو می‌برند، بنابراین باید با او سازش کنید مثلا بگویید ۳ قاشق از غذایش را بخورد و بعد از جایش بلند شود، به هیچ وجه هم کوتاه نیایید.

تنوع داشته باشید
گاهی اوقات دلیل عدم علاقه بچه‌ها به غذای خاصی طعم و مزه غذا نیست بلکه احساسی که غذا در زبان و دهان کودک ایجاد می‌کند، موجب این عدم علاقه خواهد شد بنابراین اگر غذا را به شکل دیگری تهیه کنید، بچه آن را خواهد خورد.

بچه ها عاشق غذاهای فرم‌دار هستند. کتلت هم یکی از این غذاهاست که به خاطر داشتن ترکیب کاملی از مواد غذایی یک غذای کامل محسوب می‌شود. ترکیب گوشت، پیاز، آرد گندم، سیب‌زمینی و تخم‌مرغ کتلت را تبدیل به غذایی می‌کند که تقریبا تمام گروه‌ها در آن حضور دارند. این غذای سالم و پر انرژی را می‌توانید به شکل ساندویچ همراه با بچه‌ها به مدرسه بفرستید.

مواد لازم:
گوشت چرخ کرده: ۴۰۰ گرم
سیب‌زمینی پخته: ۳۵۰ گرم
پیاز رنده شده: یک سوم لیوان
آرد سوخاری: نصف لیوان
آرد گندم: ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه: یک قاشق چای‌خوری
تخم‌مرغ: ۲ عدد کوچک
روش تهیه:

ابتدا سیب زمینی‌های پخته را با رنده ریز رنده می‌کنیم. تمام مواد را با یکدیگر مخلوط کرده و همه را با هم چنگ می‌زنیم تا همه با هم خوب مخلوط شوند. سپس مایه کتلت را به مدت یک تا ۲ ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا خودش را بگیرد و به دست نچسبد. بهتر است کتلت‌ها را خیلی کوچک درست کنیم و برای فرم دادن آن‌ها در دست از دستکش استفاده كنيم. مایه را به شکل بیضی‌های کوچک آماده کرده و در روغن داغ و فراوان سرخ می‌کنیم. برای تزئین این کتلت‌های کوچک از پوره سیب‌زمینی و گوجه فرنگی استفاده می‌کنیم.

سوپ یکی از مقوی ترین انتخاب‌ها برای غذای کودک است که به راحتی هم میتوانید در خونه درست کنید.
مواد لازم سوپ مرغ ساده:
ران مرغ ۱عدد
برنج  ۲ قاشق س‌خ
جعفری خرد شده ۱ ق‌خ
هویج ۱عدد نگینی شده
نخود سبز  ۲ ق‌غ
سیب زمینی ۱عدد
گوجه فرنگی۱ عدد
نمک مقداری
طرز تهیه:
ابتدا مرغ را به همراه برنج و هویج خرد شده و نخود سبزو گوجه فرنگی خرد شده
می گذاریم بپزد با حرارت کم وقتی نیم پز شده سیب زمینی خرد شده
و جعفری را به آن اضافه کرده می گذاریم تا کاملاً سوپ ما جا بیفتد و آماده خوردن شود.
داخل کاسه بریزید و روی آن‌را با جعفری تزئین کنید 🙂