ارزش غذایی ماست کم چرب

ارزش غذایی ماست کم چرب

ماست کم چرب چیست؟؟
ماست ها به روش های مختلفی تهیه می شود و نوع فرآیند، درصد چربی، میزان ماده خشک و پایدارکننده های صمغی عامل شل یا سفت شدن بافت ماست می شوند که این موضوع نشان دهنده کیفیت و ارزش تغذیه ای بالا یا پایین محصول نیست. ماست کم‌چرب از شیر یک درصد یا ۲درصد تهیه می‌شود و حاوی ۲درصد تا ۵درصد چربی است.

Image result for ‫ماست کم چرب چیست‬‎

یک فنجان ماست ساده کم‌چرب تقریبا ۱۵۰‌کیلوکالری دارد. ماست بدون چربی از شیر بدون چربی تهیه می‌شود و دارای مقدار اندکی چربی است. یک فنجان ماست بدون چربی، دارای تقریبا ۵۰ کالری است

فواید ماست کم چرب معمولی از همه ماست ها بهتر است چون طبیعی است. در حقیقت این نوع ماست هم تا حدی خواص پروبیوتیک دارد چون از میکروارگانیسم ها درست می شود. از طرفی، معلوم نیست تعداد میکروارگانیسم های ماست های پروبیوتیک بیشتر از ۱۰۶ باشد و این میکروب ها زنده به روده برسند بنابراین لازم نیست پول اضافه ای برای خرید ماست پروبیوتیک پرداخت کنیم. در کنار ماست معمولی کم چرب، ماست پروبیوتیک و ماست کفیر و غنی شده بهترین ماست هستند. ماست میوه ای، چکیده و… هم در رتبه های بعدی قرار دارند و چون همه آنها معمولا از ماست های پرچرب تهیه می شوند که مصرف آنها چندان توصیه نمی شود.
ماست کلسیم بسیار بالایی دارد که برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها از اهمیت بالایی برخوردار است. کلسیم برای افرادی که دارای تراکم استخوانی پایین هستند و همچنین بیماران مبتلا به پوکی استخوان نیز مفید است. میزان متعادلی از کلسیم می تواند بدن را سلامت نگهدارد و آن را به کاهش وزن تشویق کند

با ماست کم چرب لاغر شوید:
ماست طبیعی کم‌چرب را می‌توانید در هر زمانی که احساس گرسنگی می‌کنند یا در میان‌وعده بخورید. پروتئین و کلسیم به سوزاندن چربی کمک می‌کند در حالی که با استفاده از آنها از فواید باکتری‌های پروبیوتیک هم برای هضم سالم بهره‌مند می‌شوید. محققان توصیه می‌کنند، برای کاهش وزن باید ماست در رژیم غذایی گنجانده شود. افرادی که در رژیم لاغری خود ماست بدون چربی یا کم چربی را مصرف می‌کنند، بیشتر از افرادی که صرفا دریافت کالری خود را کم می‌کنند، کاهش وزن دارند. همچنین افرادی که ماست می‌خورند، در مقایسه با افراد دیگر ۲۲ درصد وزن بیشتر، ۶۱ درصد چربی بدن بیشتر و ۸۱ درصد چربی شکم بیشتری را طی ۱۲ هفته کم می‌کنند. جالب است بدانید شیر کم‌چرب و پنیرکم‌چرب هم در این گروه قرار دارند.

ماست های کم چرب ترش وجذب بالای کلسیم
در مورد ماست های ترش و شیرین نیز باید بدانید ماست های کم چرب زودتر از انواع پر چرب ترش می شود و ماست ترش نه تنها مضر نیست بلکه از نظر تغذیه ای این مزیت را دارد که هر چه ترش تر باشد، به جذب بیشتر کلسیم بدن کمک می کند. اغلب ماست های چکیده محلی ترش و میزان کلسیم آنها بالاست، اما فراموش نکنید اینگونه ماست ها اغلب از شیرهای پاستوریزه نشده تهیه می شوند که می تواند مصرف کننده را به بیماری دردسر سازی مبتلا کنند

با ماست کم چرب به جنگ سرطان بروید
دانشمندان ضمن تحقیقات به قراینی بر خورده اند که نشان می دهد ماست کم چرب ممکن است در پیشگیری از سرطان به خصوص سرطان کولون موثر باشد. در ربع قرن اخیر در موارد متعددی به این خاصیت ماست برخورد کرده اند و دیده شده اشخاصی که بیشتر ماست می خورند احتمال ابتلا به سرطان در آنها کمتر است. طبق تحقیقاتی که در بوستون به عمل آمده نشان داده شده است مصرف کشت باکتری اسیدوفیلوس در ماست برای سرکوب فعالیت آنزیم هایی که در کولون مواد شیمیایی بدون ضرر را به عوامل سرطان زا تبدیل می کنند موثر بوده است. احتمال ابتلا به سرطان در زنانی که معمولاً لبنیات چرب یا ماست چرب می خورده اند بالاتر و در زنانی که بیشتر از ماست کم چرب استفاده می کرده اند، پایین تر بود. دانشمند دیگری در تحقیقات خود به این امر برخورد کرده است که مصرف شیر و ماست دارای کشت اسیدفیلوس است که در موش های آزمایشگاهی سرطان را مهار می کند

درمان اسهال با مصرف ماست کم چرب :
مصرف ماست برای رفع اسهال از گذشته های دور میان مردم خاورمیانه، آسیا و اروپای شرقی رواج بسیاری داشته است. محققان می گویند مصرف خوراکی های تخمیری مانند ماست می تواند به درمان سریع تر اسهال، به خصوص در کودکان، کمک کند. آنها معتقدند باکتری های فعال موجود در ماست های پروبیوتیک، نقش مهمی در درمان سریع تر اسهال دارد.

درمان سرماخوردگی با مصرف ماست کم چرب
معمولا برای بیشتر افرادی که سرما می خورند، آنتی بیوتیک تجویز می شود اما آنتی بیوتیک ها می توانند باکتری های خوب دستگاه گوارش را هم از بین ببرند. به همین دلیل اگر سرما خورده اید و آنتی بیوتیک مصرف می کنید، برای حفظ تعادل باکتری های خوب بدنتان، مصرف روزانه ماست کم چرب را فراموش نکنید. ماست، حاوی باکتری های خوب و مفید برای بدن است و این باکتری ها باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن می شوند و از عفونت ادراری پیشگیری می کنند و جلوی ترش کردن مداوم را می گیرند.

منبع: خانواده موفق

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *